Wednesday, September 12, 2012

Hier ben ik weer...


Hier ben ik dan weer, een beetje sneller dan verwacht. Het is nu ondertussen 12 september 2012 en voor de rest van de maand September heb ik nog maar 2 dagen les op het programma staan. Ergens tussenin moet ik ook nog een basecheck doen (wat circuitjes vliegen met het echte toestel) maar voor de rest dus niet veel meer.

Dat wil zeggen dat ik de komende twee weken al zeker veel vrije tijd ga hebben. De oorzaak waarom we wederom zolang moeten wachten is het papierwerk en de planning. Ook zal het nog wel een dikke maand duren eer ons uniform gereed is. Dat zijn ze vorige week komen opmeten van kop tot teen. Maar gezien de grote hoeveelheden van de kleermaker kan het dus lang gaan duren.

Maar dat wil ook zeggen dat ik weer even tijd heb om wat neer te pennen. Ik zit nu in mijn appartement dat ik samen met Yannick en Ivo heb gehuurd voor de komende zes maanden.

Na lang zoeken hebben we dus eindelijk een geschikte plek gevonden om te wonen voor onze periode in Jakarta. Het is hier namelijk niet gemakkelijk om een plek te vinden met drie slaapkamers die alle drie geschikt zijn voor ons. En dan al helemaal niet om te huren voor maar een half jaar. De meeste appartementen of huizen zijn minstens voor een jaar te huren maar gezien we waarschijnlijk na onze linetraining een basis krijgen buiten Jakarta is dat onmogelijk voor ons.

Uiteindelijk hebben we een appartement gehuurd vlak langs de Emporium Pluit Mall op slechts een kwartiertje rijden van de luchthaven met de taxi. Het is een complex van een aantal appartementsgebouwen en verschillende huizen met alle voorzieningen die we nodig hebben. Ik denk dan aan een zwembad, fitnessruimte, tennisbaan enz. En het is een beveiligd complex dus zonder toegangsbadge kom je er normaal niet in.
Er zitten hier nog twee nederlanders van onze groep en normaal gezien zouden de twee andere belgen van onze groep ook intrekken in een plek hier in het complex. Het is toch altijd gezelliger als er nog meerdere bekenden zitten in de buurt, en indien de vliegschema’s een beetje samenvallen kunnen we ook een taxi delen om kosten te besparen.

Er is voor de rest wel niet veel te doen hier in de buurt. We gaan het moeten hebben van de voorzieningen hier en het winkelcentrum vlak langs ons. Daar hebben we ook alle winkels en plekjes voor te eten die we nodig hebben, ze hebben zelfs een bioscoop met Engels gesproken films.

Sinds gisteren hebben we nu ook gas om te kunnen koken en we hebben zelfs onze gevraagde rijstkoker en waterdispenser gekregen. Nu kunnen we leven als echte “locals” en elke dag rijst gaan eten.
Ik ben wel blij dat ik terug zelf wat kan koken want elke dag gaan uiteten begint toch wel te vervelen. De keuze is natuurlijk wel wat beperkter dan thuis voor de gerechten die ik gewoon ben maar ik zit dan ook niet meer in Europa.

Ik heb gisteren ook wat goed nieuws gekregen van het Belgische bestuur der luchtvaart. Gezien we hier enkel een validatie krijgen op onze Belgische licentie om te mogen vliegen in Indonesië moeten we die Belgische licentie geldig houden. Maar dat zou betekenen dat we elk jaar terug een skilltest moeten doen in de simulator voor het Belgische bestuur bovenop de twee skilltesten die we al moeten doen voor Air Asia zelf. En dit zou dan ook moeten gebeuren in een simulator in België. 
Gezien de regelgeving in verband met dit voor elk land anders is moest ik het zelf navragen bij het Belgische bestuur.  Daar hebben ze me wel goed nieuws gegeven. Ze mogen namelijk mijn bevoegdheidsverklaring voor de Airbus A320 elk jaar vernieuwen op basis van mijn skilltest die ik hier doe voor Air Asia. Hierdoor is mijn bevoegdheid wel beperkt tot operaties met Air Asia maar dit is geen probleem gezien ik toch niet voor iemand anders kan/mag vliegen.  En met een enkele skilltest in België is die beperking weer ingetrokken moest ik terug in België gaan vliegen.

Met andere woorden kan ik de periode(s) dat ik terug naar huis kom volledig spenderen aan familie, vrienden en Belgisch bier en eten! Wanneer dat zal zijn zal de toekomst en de financiële toestand moeten uitwijzen. Het zal sowieso pas zijn na mijn linetraining, als deze ooit eens gaat beginnen.

Voor de rest valt er niet veel meer te zeggen. Ik heb wel nog altijd geen internet op ons appartement hier, dat gaat hopelijk deze week in orde komen. Ik ben beperkt tot gratis wifi in het winkelcentrum en het beperkte internet via mijn smartphone. Ik hoop dus volgende week eindelijk eens werk te kunnen maken van mijn achterstallige skypegesprekken. Want ik krijg al onder mijn voeten van bepaalde mensen die me missen.

Ik heb trouwens ook een Picasa album aangemaakt waar ik regelmatig foto’s ga inzetten. Dit is een online fotoalbum die jullie kunnen bekijken. Ze staan wel allemaal door elkaar zonder uitleg erbij maar dan hebben jullie toch een idee van wat ik hier uitsteek in afwachting dat ik mag vliegen.

Hier is de link:

No comments:

Post a Comment