Saturday, June 2, 2012

Systems and Performance test...Check!

Het is zaterdagnamiddag, ik ben een beetje aan het luieren na een paar zware weken en een lange nacht gisteren.

Gisteren hebben we twee testen gehad over zowel de systemen van het vliegtuig als een test over vermogensberekeningen die we moeten kennen. De systementest bestond uit 100 meerkeuze vragen die we via een computer moesten oplossen. Het grootste deel was na al die CBT's en het vele studeerwerk dat we gestoken hebben in de systemen  best gemakkelijk. Maar zoals bij elke test waren er ook hier een aantal vragen waar de twijfel toesloeg. Fransen kunnen dan ook hun vragen in het engels niet altijd even helder stellen. Maar direct na de test wisten we of we door waren of niet en het woordje "passed" was voor mij meer dan genoeg. Ik was geslaagd en het resultaat boeide me eigenlijk niet meer zoveel erna.

Na een pauze tot iedereen gereed was konden we de antwoorden herbekijken en erna volgde dan direct de performance test. Hier kregen we tien oefeningen die we moesten oplossen met behulp van een aantal tabellen en grafieken. Ook hier was ik op geslaagd, al heb ik wel geleerd dat ge uwe vraag best goed kunt lezen en desnoods nog eens herlezen want anders kan je antwoord wel eens iets anders zijn dan het moest zijn.

Dus de theorie testen voor de typerating zitten er voorlopig op. Gisteren zijn we met een van onze instructeurs iets gaan eten in een lokaal restaurant. Om 22h 's avonds zaten we nog buiten op het terras met een gezellig warm weertje te eten terwijl er af en toe een vliegtuig overvloog op lage hoogte. Want de landingsbaan lag juist achter het restaurant. En daar een lekker biertje en meer moest dat niet zijn.

De afgelopen week zijn we elke dag opgestaan om 5h om om 6h30 in de proceduretrainer te zitten. En na die sessies moesten we onze systemen nog leren en de volgende sessies voorbereiden. Dus we hadden wel wat recht op ontspanning.

We hebben nog vier sessies gehad deze week waar we vooral gefocused hebben op de verschillende panne's die we kunnen hebben in dit toestel. Dat ging van oa motorpannes tijdens verschillende cruciale momenten in vlucht, volledige elektrische panne's, hydraulische panne's, volledig verlies van cabinedruk op grote hoogte gevolgd door een nooddaling aan een enorm tempo (wat natuurlijk niks van te merken is in een proceduretrainer.) en nog zovele dingen meer. Bij de Airbus is het grote voordeel dat de meeste pannes op dezelfde manier moeten opgelost worden. Want wat je moet doen komt meestal wel op een van de schermen te staan. De prioriteiten en wanneer je dat mag doen verschilt natuurlijk weer wel, maar daarom krijgen we ook training op verschillende situaties.

Na de laatste sessie donderdag hebben we van onze instructeur te horen gekregen dat hij heel tevreden was over onze inzet, het geleverde werk en de grote motivatie van ons twee. We waren vanaf de eerste sessie mee en voorbereid op alles maar we moesten natuurlijk hard blijven werken. En als de voormalige hoofd van opleiding van Iberia (Die op zowat elk toestel waar hij mee gevlogen heeft ook chef piloot was en zowat 80% van piloten dat er nu nog rondvliegt bij Iberia heeft getraind) zoiets verschillende keren vermeld dan weet je dat je op de goede manier bezig zijt. Maar voetjes op de grond en hard blijven werken want we zijn er nog lang niet!



No comments:

Post a Comment