Saturday, June 16, 2012

Simulatortime!

Het is ondertussen al bijna dag op dag een maand geleden dat Ivo en ik Madrid binnenreden om te starten aan onze typerating. We hebben nu een weekend vrij na onze loft sessie gisterennacht. Dat is een sessie die eigenlijk hetzelfde gaat als onze skilltest van maandag maar dan nog met onze eigen instructeur. Hij bepaalt na deze sessie of we klaar zijn voor de skilltest.

Sinds de vorige post zijn we twee weken verder en hebben we loft inclusief 32h doorgebracht in de full flight simulator. Elke sessie was 4h waar we elk de helft vlogen als PF (pilot flying) en een helft als PNF (Pilot Non Flying), de helft in de linkerstoel en de andere helft in de rechterstoel dus. Deze sessie waren voor ons best zwaar qua timing want we hadden elke dag rond 21h30 briefing, 23h de simulator in tot 3h snachts en dan nog een half uur debriefing. Gelukkig hadden we om de twee sessie een dag vrij en zelfs het hele weekend dat ertussen viel. Het blijft toch zwaar want buiten die lange sessies zijn er ook nog de uren die je moet studeren en herhalen als je wakker bent voor je savonds weer naar de simulator kan trekken.

We zijn aan een redelijk snel tempo gegaan en zijn zonder grote problemen door deze sessies geraakt. Het hoge niveau dat we op school al hadden kwam hier goed van pas. Er zijn natuurlijk wat mindere momenten geweest of zelfs een mindere sessie maar dit lag dan vooral aan vermoeidheid of stress.
De eerste sessie was vooral bedoeld om het vliegtuig een beetje te leren kennen en de basisoefeningen te doen hiervoor. Dit was dan vooral manueel vliegen en oefeningen doen zoals vertragen/versnellen, bochten nemen, stijgen/dalen, stalls, overspeed,...allemaal oefeningen om te zien hoe het toestel gaat reageren hierop.

Vanaf de tweede sessie begon het echte werk om te leren vliegen in een operationele omgeving. Dat wil zeggen exact doen wat je zou doen als je als eerste bemanning aan het vliegtuig komt voor de eerste vlucht van de dag. De voorbereidingen in de cockpit, instellen van de boordcomputer, briefings, opstarten en achteruit geduwd worden, taxi naar de runway en alle handelingen en checklisten die hierbij komen kijken zoals we ze elke dag gaan moeten doen.

En hierna natuurlijk beginnen met basisvluchten te doen waarbij alle handelingen na het opstijgen, uitklimmen, kruisvlucht, voorbereiding voor landing, daling tot en met landing, parkeren en beveiligen van het toestel na laatste vlucht van de dag gebeuren. Elke dag kwam er een beetje meer bij en werd er veel aandacht besteed aan de soorten landingen die je kan hebben. Dit zijn dan de manieren hoe je gaat landen op een luchthaven zoals een precisielanding of een non-precisielanding en of je deze manueel gaat doen of via de automatische piloot. En dan kan je nog kiezen of je de landing grotendeels op autopiloot gaat doen of je deze manueel gaat vliegen door enkel je instrumenten te gebruiken en zelf met de sidestick gaat dalen en corrigeren om juist te blijven vliegen op het profiel.

Na de eerste week van normale procedures zoals we ze elke dag gaan doen kwamen de pannes erbij in de tweede week. Dit ging van kleine pannes tijdens uitklimmen, in cruise of tijdens het dalen waarbij je enkel maar een bepaalde knop moest induwen of omdraaien tot grotere pannes zoals motorpannes tijdens het opstijgen, rook aan boord, nooddalingen van kruishoogte naar een lagere hoogte, hydraulische pannes waardoor je manueel moest vliegen en dergelijke. Vooral de pannes waardoor je maar beperkt was in onderdelen die je gebruikt om te besturen waren heel interessant. Manueel vliegen zal er later niet meer veel inzitten dus daarom was dit echt genieten tijdens het harde werken door. De werkdruk begon hier toch zeker te stijgen maar we zijn er goed mee omgegaan en hebben altijd veilig gevlogen.

De loftsessie gisteren waar we beoordeeld werden of we klaar waren voor de skilltest verliep zonder grote problemen en we zijn dan ook klaar om maandagmorgen dit tot een goed einde te brengen. Ivo en ik hebben nu het weekend vrij en we gaan dit gebruiken om vanalles te herhalen dat we eigenlijk wel al weten/kunnen maar we best nog eens bekijken. Dit zijn dan vooral de standaard procedures, mogelijke pannes, motorpanne procedures, de kaarten van de luchthaven enz.


Maandag krijgen we ook meer informatie over onze basetraining, de training in het echte toestel. We weten al dat het de 21e juni gaat zijn in Barcelona. Deze training bestaat eruit minstens 6 touch and go's te maken met een echte Airbus A320. Dit doen we met een echte captain langs ons en waarschijnlijk in een toestel van Vueling op de luchthaven van Reus,Barcelona. Maar dat weten we maandag pas.

Dat wilt ook zeggen dat ik volgend weekend weer thuis ga zijn en juist op tijd ga zijn voor Genk on Stage normaal gezien. Nu maar hopen dat ik het goede weer van hier kan meenemen want in belgenland is het eerder herfst dan zomer heb ik al vernomen.










1 comment:

  1. Je bent weer goed bezig daarachter! Keep it up and hope to see you soon. Can you imagine that i begin to miss you to tease? :p

    Ik zorg ervoor dat je kamer er terug proper en opgeruimd uitziet als je volgend weekend terug bent :).

    Ik ga terug frans studeren want woensdag is de big day for me :).

    Groetjes,

    broerke Steve

    ReplyDelete