Saturday, May 26, 2012

Airbus A320 for dummies!

Het is weer even geleden maar ik heb een keer goesting en tijd gevonden om nog eens iets neer te zetten hier. We zijn hier nu een tweetal weken bezig en zijn bijna halverwege onze training hier in Madrid.

Op maandag 14 mei kregen we een soort welkomsbriefing waar ons werd uitgelegd hoe de training hier gaat verlopen en een beetje algemene uitleg over de filosofie van Airbus. We kregen ook onze reistas van Airbus gevuld met trainingsmateriaal zoals de FCOM's (Flight Crew Operating Manual), trainingsylabus, DVD's met de CBT's (Computer Based Training) en nog wat ander materiaal. Alles wat we nodig hebben dus.


De eerste dag was niet zo lang en op dinsdag begonnen we met de aanloop voor het serieuzere werk, de MFTD sessies. MFTD staat voor Maintenance Flight Training Device en het is een soort kopie van de cockpit op ware grote op een aantal computerschermen met touchscreen waar we bijna alles kunnen nabootsen zoals in het echte vliegtuig. Maar de bedoeling van deze procedure trainer is om procedures te oefenen en te leren zodat we na een aantal sessies direct aan het serieuze werk kunnen beginnen in de Full Flight Simulator (FFS). De eerste drie sessies duurden maar een uurtje en waren meer als intro van hoe het ding werkt en de basis begrippen van hoe we dingen doen in een Airbus cockpit.


Na deze drie intro-sessies hebben we nog een dag gehad waar we een paar uur performance les kregen. De bedoeling hiervan is hoe we een aantal basis berekeningen kunnen maken gewoon met tabellen, grafieken enz op papier aan de hand van een aantal factoren die variabel zijn zoals gewicht, weer, nat/droog, lengte van de landingsbaan,.... Deze berekeningen werden en worden op veel plaatsen nog steeds met de hand gedaan voor elke vlucht maar tegenwoordig worden deze berekeningen veel gedaan met computerprogramma's van de maatschappij op een laptop voor elke vlucht. Dat is veel nauwkeuriger, sneller en minder vermoeiend voor de piloten ook natuurlijk. Want we mogen ook niet te hard werken he. Maar we moeten nog altijd in staat zijn deze berekeningen na te rekenen als controle en voor het geval de computer het begeeft wat met computers altijd kan voorvallen.  
De dingen die we dan moeten berekenen zijn dan meestal bepaalde snelheden nodig voor het opstijgen, benodigde runway om op te stijgen, of we voldoen aan bepaalde wettelijke eisen van klimvermogen en dergelijke. Pilotenpraat dus, waar de meesten toch niet van weten wat het is.

Afgelopen week hebben we elke dag 4h in de MFTD gezeten met een instructeur om de SOP's (Standard Operating Procedures) te oefenen en elke sessie nieuwe elementen toe te passen. Onze instructeur heeft wel een beetje het principe om ons wat meer te helpen als we iets niet direct weten maar dan wel sneller door te werken en meer dingen te doen dan nodig. Het is wel een goede manier van werken want ondanks dat hij ons nog moet helpen op bepaalde punten en we niet altijd de tijd en energie hebben om perfect bij te studeren werkt het wel. We hebben in de eerste sessie "enkel" voorbereiding voor een vlucht (voorbereiding, voor het starten, starten, na de start, taxi, en voor opstijgen) en de fases na het landen tot aan de gate volledig geparkeerd en alles afgewerkt (after landing, parking, securing) moeten doen (zowat drie vierde van de gewone procedures). Maar vanaf de tweede sessie deden we al direct een volledig vlucht met procedures voor opstijgen, vlak na opstijgen, klimmen, in kruisvlucht, voorbereiding tot landen, landingsprocedures enz. 

In het begin hadden we veel hulp nodig maar door elke dag die procedures opnieuw te moeten doen en elke keer extra dingen te leren over praktische dingen in alledaagse vluchten leren we heel veel bij op een geweldig korte periode. Het hoge niveau en de standaarden van SFA komen hier wel van pas want de instructeurs staan soms ook te kijken hoe goed het toch wel gaat bij sommigen voor een eerste typerating. 

Het zijn wel zware dagen geweest want je moet die sessies doen en daarbuiten ook nog eens studeren voor de volgende sessie in combinatie met CBT's. Dat zijn een soort presentaties van alle systemen van het toestel over hoe dat ze werken, hoe de piloten dat te zien krijgen in de cockpit en hoe we die systemen moeten interpreteren en gebruiken. Een beetje zoals het boekske van uwe auto maar dan een beetje dikker en in powerpoint formaat met een computerstem die ze voorleest. Interessante materie op een saaie manier gebracht wel. Maar de snelste manier om het te leren. 

Volgende week hebben we nog zo vier sessies waar we pannes gaan introduceren en gaan moeten leren deze te interpreteren en samen op te lossen met de bemanning, Ivo en ik dus in ons geval. En dit bovenop de normale procedures die we nog steeds moeten gebruiken en toepassen. Elke dag om 6h30 briefing voor ons dus lekker vroeg eruit elke dag! 

De vrijdag hebben we dan twee testen, van performance en van de systemen. Als deze goed verlopen kunnen we maandag beginnen met het echte werk, de full flight simulatoren. 9 sessies van 4h waar we gaan leren te vliegen met dit toestel en alles wat erbij komt kijken. Om de twee dagen hebben we wel een dagje vrij om bij te slapen en te studeren. 

Veel tijd om de toerist uit te hangen is er niet, op de dag van aankomst na en een keertje op restaurant in het Hard Rock cafe hebben we nog niet veel gezien hier. Maar daarvoor zijn we niet hier. Na onze skill test op het einde blijven we nog even hier om te feesten en uit te blazen. Maar meer daarover in een van  men volgende blogs. Deze is nu al lang genoeg denk ik. 

Nog een aantal foto's om toch iets plezants te laten zien ook voor jullie. 






















No comments:

Post a Comment